Lima PBKA Thalys
- Gegevens
- Gemaakt op zondag 03 juni 2007 17:06
- Hits: 11830
|
Beide Thalys stellen 2e generatie heb ik al eens in mijn verzameling gehad. Dat is echter lang geleden, en toen was Lima nog lang niet failliet. Dus destijds de beide sets verkocht. Na het uitkomen van de Mehano enigzins teleurgesteld, en het verlangen naar de Lima kwam weer terug. Onlangs kon ik beide sets, 10 delig bemachtigen. Een verslag, te beginnen met de PBKA.
|
Artikelnummer : 149875, 149892, 149893 |
|
Daar is ie dan. De Thalys PBKA van Lima. 10 delig. Fraai in doos. Alle onderdelen aanwezig. Boekjes erbij. Niets mis mee. | |
Loepzuivere bedrukking op het treinstel. Dit is de 2e generatie. Ondertussen bestaat de 3e generatie van dit treinstel, na een doorstart van het failliete Lima. Echter dat treinstel mist op vreemde wijze zijn nummer op de neus. Dit treinstel draagt nummer 4331. |
|
Ook de draaistellen zijn netjes uitgevoerd. Handrailen naast de deur zijn meegegoten, maar netjes voorzien van een zilver kleurtje. Ook het logo is scherp aanwezig. |
|
De fabrieksplaat is met een vergrootglas prima te lezen. | |
De roosters in het dak zijn gezwart. | |
De pantograaf unit. Dit is zeer fraai uitgevoerd. 2 verschillende panto's en diverse dakleidingen lopen over het dak. Deze dien jezelf op te zetten, want ze zitten los bijgeleverd in de doos. Veel werk, maar je hebt eer van je werk. |
|
Ook onder een afneembaar afdekplaatje zitten diverse onderdelen. Lima is toch wel de specialist als het om TGV stellen gaat. Prima uitgevoerd hoor. |
|
De neus. Natuurlijk enigzins saai. | |
De overgang tussen lok en rijtuig. Geen kortkoppeling. Erg jammer. Daar moeten we dus nog wat aan doen. | |
Ook de daken van de rijtuigen zijn voorzien van los opgezette details. De ruimte tussen deze bakken is te groot. | |
Alle rijtuigen zijn voorzien van interieur. | |
Raarrrrrrr...Het rijtuig heeft keurig een kortkoppeling met Nemschacht. De lok zelf niet. Nouja, het scheelt weer geknutsel. Hoeft alleen de lok maar aangepast te worden. Maar soms snap ik ontwerpers niet. | |
Dit benaderd de werkelijkheid wel heel goed. Keurig kortgekoppelde rijtuigen die samen rusten op 1 draaistel. Zeer fraai. Er is geen kleurverschil tussen de aanvulsets onderling. Let op de rode band bovenin, links is ze iets breder. | |
Het barrijtuig. Mooie bedrukking. | |
Vanaf het dak, ook een prima afgewerkt treinstel. | |
De stroomafname in het motorloze deel. Deze is om de lampjes van de front en sluitseinen te voorzien van stroom. De seinverlichting is niet inorde. Sluitseinen wel, maar de frontseinen zijn 2 pitjes. Het hoge sein heeft geen verlichting. Onbegrijpelijk. Het hele stel is in de puntjes afgewerkt, en dan laat men zoiets liggen.Geen idee hoe men dit in de 3e generatie heeft gedaan. |
|
De pantograafunit. Functioneel. Geen slappe vaatdoek, maar een stevig metalen geheel. | |
We gaan de motorunit eens van binnen bekijken. Openmaken gaat heel simpel. Een kleine schroevendraaier aan de achterkant plaatsen, en zorg dat het nokje vrijkomt. Let goed op dat de losse schortplaat niet afbreekt. Zet niet teveel kracht op de schroevendraaier. |
|
Voor deze schortplaat moet je dus uitkijken. Als je tijdens het openen teveel kracht zet breekt ze. Ik spreek gelukkig niet uit ervaring. | |
Zo, de kap komt er dan in 1 keer af. Geen schroeven. | |
De lampjes voor de seinverlichting. 1 rode. 1 witte. Geen geleiding naar boven. | |
De ramen zijn aan de binnenkant zwart gespoten. Ik dacht dat men dit alleen bij de 3e generatie had gedaan, maar dus ook bij de 2e generatie. Ik snapte niet, waarom dat men daarvoor koos. Toen ik de kap eens beter bekeek viel het mij op. |
|
Men heeft voor de PBKA 2e generatie destijds al gekozen om een transparante kap te nemen, en die te bedrukken. (Net zoals bij de IRM's een paar jaar later) Ik dacht altijd dat de IRM de eerste van Lima was met deze technologie. Maar men was er al veel eerder mee. Als je goed kijkt, zie je dat je door de kap heen kunt kijken en de verschillende lagen verf vanuit de binnenkant kunt zien. Het geheel is gewoon een transparante kap. Het glaswerk kan er dus niet uit. |
|
Dus krijg je mooi resultaat. Toch snap ik niet waarom de ruiten zwart zijn. Doe je zoveel moeite om mooi liggende ramen te krijgen, spuit je ze weer zwart. Weer zo'n vreemde actie. De kap is namelijk gemaakt van rookglas kleurend plastic. Dus men had er beter een interieur in kunnen zetten (in de cabine) ipv deze oplossing. Ook de 3e generatie heeft zwart gespoten cabine ramen. |
|
Wel een prima motor, met twee vliegwielen. En je ziet een schakelaar voor het kiezen of je via de rails of bovenleiding wilt rijden. | |
Decoderinterface plannen destijds ? | |
Zo. Kap er weer op, en terug in de doos. Het stel laat ik wegbrengen. Ze krijgt ledverlichting, interieurverlichting, en natuurlijk een decoder. |
Login
Online
We hebben 45 gasten en geen leden online