Historie van Groterdam, een 1:87 Nederlandse modelspoorstad

Ligging
De stad Groterdam ligt tussen Rotterdam en Amsterdam. De stad is in 1632 voor het eerst op de kaart verschenen en kreeg toen zijn stadsrechten. In die tijd was het gebruikelijk dat, waar nu de grote kerk staat, kooplieden elk weekend bij elkaar kwamen om hun koopwaar uit te stallen en zo zaken te doen aan de oevers van de rivier de Amstel. In eerste instantie was de stad bekend onder de naam Gruttersdam (Grutters op de Dam) maar al snel is dit verbasterd tot Groterdam.


De stad profiteerde van de snelle groei van Rotterdam en de hoofdstad Amsterdam, en al snel verscheen er een bescheiden haven, waarin schepen geholpen konden worden als de Rotterdamse haven te druk was. Rond 1847 werd de stad ook via een spoorlijn verbonden met Amsterdam. Groterdam bouwde in 1884 een groot station. Ook de haven van Groterdam profiteert flink mee van de spoorlijn. In de jaren daarna werd ook de spoorlijn naar Antwerpen gerealiseerd en was de groei van Groterdam al helemaal niet meer te houden. De stad werd ook erg gewaardeerd door zijn ligging aan de rivier, en menig Amsterdammer vertoefde aan de oevers.


De oorlogsjaren

In 1942 werd door een bombardement tijdens de 2e wereldoorlog het station van Groterdam grotendeels verwoest. Alleen de zuidvleugel van het gebouw, waarin de stationsrestauratie gevestigd was bleef gespaard. De binnenstad bleef gelukkig ongeschonden, vandaar dat vandaag de dag de binnenstad van Groterdam een ware lust voor het oog is aan oude en gerestaureerde gebouwen. In het bijzonder de grote kerk (1692) en het stadhuis (1701) zijn zeker een bezoekje waard. Maar ook andere gebouwen, meestal uit de gouden tijd (1800-1900) zijn onlangs in de jaren 90 gerestaureerd. In de jaren na de oorlog, maakte Groterdam moeilijke tijden door.


De haven kreeg steeds minder aanbod, omdat de schepen te groot geworden waren om de haven nog binnen te kunnen varen, en de toeristenindustrie liet met massaal afweten omdat door de sterk verbeterde infrastructuur Nederland massaal naar de Noordzee stranden trok. Ook de spoorwegen lieten Groterdam links liggen. Het station werd tot 1954 niet herbouwd, en alleen het gedeelte van de stationsrestauratie werd opgelapt om als stationnetje dienst te doen. In 1982 werd besloten om het in de 2e wereld oorlog verwoestte station uit 1884 te herbouwen. Dit in eerste plaats omdat de stad toch aan een doorlopende rail verbinding lag met de Benelux en omdat er meer sporen kwamen richting haven. De haven begon in de jaren 50 weer op te bloeien, in verband met de grote drukte in de Rotterdamse haven.


Heden

Vandaag de dag is Groterdam een middelgrote stad. De stad is vooral geliefd vanwege zijn ligging tussen Rotterdam en Amsterdam. Bij grote festiviteiten maken de Groterdamse hotels gretig gebruik van het aanbod van kamers, die dan niet beschikbaar zijn in Rotterdam of Amsterdam. Vooral de snelle spoorverbinding met Rotterdam trekt veel toeristen over de streep om een hotel te zoeken in deze stad. Op dit moment heeft Groterdam zelfs de eer om aan het traject te liggen waar ook de Thalys en ICE3 voorbij flitsen. Deze trein diensten stoppen hier echter niet, maar vanuit Rotterdam is men met de trein binnen 10 minuten in Groterdam.


De Benelux diensten stoppen wel in deze stad, en de stad heeft een snel en stoptrein verbinding. Groterdam is dan ook een knooppunt geworden van snel en stoptrein diensten vanuit het hele land. Treinen uit Rotterdam, Amsterdam en Utrecht komen met grote regelmaat binnen. Ondertussen (na een lange vertraging) is men begonnen, met de herbouw en restauratie van het station uit 1884.

Buurtgemeente
Via lijn Zuid is Groterdam verbonden met de buurtgemeente Waterlingen en Doodstil.
Voor meer info over Waterlingen en Doodstil, zie de betreffende rubrieken.


 

 

 

 

 

Login of registreer om een reactie te plaatsen.

Login

Online

We hebben 161 gasten en één lid online