Garnalenkotter Joost VG33

joostlogo

Modeldoos nummer 2 uit de zending van Lindberg Models uit Amerika is die van het tonijnvissersschip de ANN. Modelbouwdoos nummer 1 is reeds gebouwd, zie project Sleepboot Smit Tak 12.

 

Dit schip zal op mijn modelbaan echter dienst gaan doen als garnalenkotter JOOST VG33 (genoemd naar mijn vriend) Ook dit schip ga ik weer stap voor stap laten zien in verschillende bouwfase. Op de modelbaan zal dit schip net de haven gaan uitvaren. Het schip krijgt tijdens de bouw licht op het achterdek en in de stuurhut, en een werkend bak en stuurboord sein.Hier is te zien dat de romp bestaande uit 2 helften, aan elkaar is gelijmd en waar nodig met plakband is gefixeerd. Dit mag een dagje drogen.
Na een dag drogen is de romp klaar voor een strakke schilderbeurt.De gehele romp werd eerst in een grijze grondverf gezet. Daarna kreeg het model onder de waterlijn een zwarte matte verf. Dat zag er tijdens het spuiten van de romp allemaal erg mooi uit. Toen ik een 30 minuten later echter terug ging kijken naar het model, zag ik tot mijn grote schrik, dat de zwarte verf onder de grote blazen zat en de verf overal was gaan bobbelen. De zwarte verf had gereageerd op de grijze grondverf die eronder zat. Na een flinke vloek en scheld beurt, zag ik dat als ik de zwarte verf aanraakte, deze samen met de grijze verf gewoon direct van het plastic model los kwam, en het model zelf er ongeschonden onder zat. Snel de zwarte verf met veel heet water van de romp gespoeld. Dat ging gelukkig prima, en de romp daarna nagevreven met wasbenzine. Het resultaat is hiernaast te zien. Het leek hopeloos.
Maar vol goede moed het model weer opnieuw strak in de grijze grondverf gezet. Echter onder de waterlijn besloot ik het model blank te laten. De zwarte verf was ondertussen wel op, en ik had geen zin (het was nog een restje) om een complete nieuwe spuitbus te kopen voor alleen dit model, dus moet de romp onder de waterlijn een andere kleur krijgen. Daar moet ik eens over nadenken, want dat houd in dat het ik het hele model van een andere kleurstelling ga voorzien. Ondertussen kan de grijze grondverf op het model dan goed drogen.
De romp onder de waterlijn krijgt een roest bruine kleur. Dat lukte prima, en nu waren er geen nare verrassingen te zien na het drogen van deze 2e spuitbeurt. De romp zit nu met een vertraging van 2 dagen toch nog strak in de verf.
Het achterdek kan erin. Op dit dek komt een verzamelbak waar alle garnalen in worden bewaard nadat deze zijn gevangen. Over deze verzamelbak komt een luifel, en daar ga ik dan een geel ledje onder aan brengen, zodat het achterdek dadelijk mooi verlicht is.
De verzamelbak en het luifel zitten ondertussen op hun plaats. Het is tijd om de romp verder af te werken. De beide verfsoorten op de romp zijn na 2 dagen voldoende uitgehard, om een andere kleur eroverheen te kunnen aan brengen. Op de romp ligt een drempel meegegeoten, en deze krijgt van mij een licht blauwe (turkooise) kleur. Verschillende details op het schip zelf krijgen deze kleur ook, zodat het geheel een mooie eenheid vormt. Met plakband de boel afgeplakt voor een strakke lijn.
Terwijl de blauwe rand ligt te drogen, heb ik de reddingssloepen aangebracht, en het achterdek al vervuild met een verweringspoeder. Het model gaat hiervan pas echt ?leven?
Ik ben erg tevreden over het gebruik van verweringspoeders. Ik gebruik ze op de modelbaan overal op, behalve op mijn treinmodellen, daar vind ik ze te kostbaar voor. De rest van het dek is juist geschilderd en in de romp gelijmd. De romp krijgt nu tenminste stevigheid.
Zoals ik al in het begin vertelde, wilde ik ook aan stuur en bakboord zijde navigatie lichten inbouwen. Met een hobbyboormachine heb ik 2 kleine gaatjes in de linker en rechter zijde van de stuurhut geboord en een rode en groene led er vanuit de binnenkant in gestopt. De gaatjes zijn slechts 3 mm groot. De leds heb ik in een boormachine gezet en op een matige snelheid langs een vijltje gehouden. Zo kregen ze een gelijkmatige ronde vorm, en konden ze zo in de gaatjes passen.Daarna nog 2 gaatjes in de bodem, zodat de draden via de romp het model konden verlaten. Later zie je hier niets meer van, omdat de modellen natuurlijk in het water komen te liggen.
Het achterdek is bijna helemaal klaar. Onder het luifel zie je een gele led zitten. De motorsloep rechts heeft een dekzeil gekregen. Ik vond het donkerbruin van de sloep erg somber, dus een wit (vervuild) dekzeil maakte het net even af.
Voordat de complete stuurhut het model op ging, wel even getest of ik de boel goed aangesloten had. Zo vaak heb ik niet een soldeerbout in mijn handen, en dit is de eerste keer dat ik met ledjes werk. Maar rechts werkt in ieder geval al heel netjes..
En jawel, links ook. De ramen in de stuurhut zijn weer voorzien van plastic ruiten van een A4 overheadprojector sheet. Het voordeel van dit plastic, is dat het tegen lijm kan en niet mat uitslaat als je lijm morst.

Met de stuurhut erop, begint het al op een echt schip te lijken.Nu is het een kwestie van het plaatsen van de details en de masten. De belettering en het model afmaken d.m.v. verschillende kleuren verweringspoeder te gebruiken op de romp en opbouw. Zelfs een goed onderhouden schip heeft roestsporen.
Het resultaat van het gebruik van poeders is hier goed te zien. Het dak van de stuurhut is nog niet behandeld en ziet er veel te nieuw uit. De rest heeft al een vervuilingsbeurt gehad (alleen de dekken) De rest van het schip krijg zijn vervuilingsbeurt als al het schilder en lijmwerk helemaal klaar zijn. De mast is ondertussen geplaatst.
En hierbij doop ik u
JOOST VG 33.
Ik wens u een behouden vaart.
Alle railingen zijn ondertussen ook geplaatst.
Al het schilder en lijm werk is gedaan, dus kreeg het schip een complete vervuilings beurt. De schroef is geplaatst.
Wat nu nog gedaan dient te worden is het optuigen van de masten onderling.
Met een pincet voorzichtig de draden door de oogjes van de mast getrokken en hier en daar gefixeerd met een druppeltje lijm. Zo blijven de draden mooi strak staan.
En met deze foto komt ook dit project tot een einde. In het begin leek het erop dat het fout zou gaan, toen de verfbeurt van de romp in het honderd liep, maar ik heb nu dan toch een hele mooie garnalenkotter erbij voor de haven van Groterdam.
Nu snel verder met bouwdoos nummer 3. Orgineel de Noordzee vissersboot Carol-Ann, maar het schip zal door het leven gaan als : Anna Janigje Helena.

Login of registreer om een reactie te plaatsen.

Login

Online

We hebben 36 gasten en één lid online