Ja Knikker

Toen ik nog een N spoorbaan had, draaide daar langs het spoor een ja-knikker. Die vond ik altijd erg leuk en wilde deze dan ook aanschaffen voor Ho. Maar het bleek dat Faller de ja-knikker al een hele tijd niet meer maakt. Na een noodkreet op Marktplaats.nl, toch eentje splinternieuw en in doos kunnen kopen met motor en al. Klasse !
Toen ik nog een N spoorbaan had, draaide daar langs het spoor een ja-knikker. Die vond ik altijd erg leuk en wilde deze dan ook aanschaffen voor Ho. Maar het bleek dat Faller de ja-knikker al een hele tijd niet meer maakt. Na een noodkreet op Marktplaats.nl, toch eentje splinternieuw en in doos kunnen kopen met motor en al. Klasse !
De kleuren staan me niet aan. Dus ik besloot het groen wat nederlandser te maken, en het geel over te spuiten met metaal kleurige en zwarte verf. Eerst alle onderdelen ontdaan van gietstukken en bramen. Dat viel reuze mee.
De motor zit er zo in, ring erom heen en de motor zit vast. Het huisje ernaast gaat over de motor heen. Deze is al kant en klaar, je hoeft er alleen maar een deur in te plakken. Die moet wel open blijven anders past het asje van de motor er net niet in.
De ja-knikker zelf is gespoten met groene verf van Kleinspoor die normaal gebruikt wordt voor de hoogspanningsmasten naast de rails. Het model klikt makkelijk in elkaar en heb het dus niet gelijmd. Dat is altijd handig. Wel staat het model op de bodemplaat gelijmd. Die bodemplaat zal later op de modelbaan nauwelijks nog te zien zijn. De bijgeleverde omheining gaat er niet op, omdat het model deel uitmaakt van een olieopslagplaats die veel groter is.
Vooraan de ja-knikker moet je eigenlijk een stukje draad met de zuigstang verbinden. Maar ik vind een ketting veel beter staan. Er was nog een beetje overgebleven nadat de schepen allemaal klaar waren. Met een druppel superlijm zit dat muurvast.
Dit soort installaties bewaakt men vrij goed, dus een lantaarnpaal erbij geplaatst. Dat staat weer een stukje beter.
Op de bouwbeschrijving zitten een 4 tal metertjes gedrukt, die je moet uitknippen en op het model moet plakken. Ik heb de metertjes eerst ingescanned, en van rode wijzers voorzien in paintshopPro, toen op stevig wit papier uitgeprint en daar bovenop een vel transparant plastic geplakt. Nu is het net of er glas voor de metertjes zit. Daarna met een perforator mooie ronde metertjes gefabriceerd.
De trekstangen doorverbonden met de motor. Eerst wilde het model niet draaien, en bleef steken. Ik heb de oogjes voorzichtig uitgeboord en met wat teflon ingespoten. Toen draaide het model netjes. Zonder te stotteren. Zo?n installatie is natuurlijk niet schoon, dus weer met poeders aan de slag gegaan.
Close-up van het gat naar de oliebron.
Let op de metertjes.
Close-up van de metertjes. Later zal er aan het model nog een pijpleiding worden gemaakt, dan gaat de olie ook nog ergens naar toe.

En dan is het model af. De gele puntjes worden later nog zwart gemaakt, maar dat doe ik pas als het model echt zijn plekje krijgt in Groterdam.

Het model is ondertussen verkocht. Walthers in the USA maakt een kleinere variant met aandrijving onder de vloer, dus mooier en fijner van detail. Die ga ik later bouwen, een stuk of 4. Deze modellen van Walthers lijken ook meer op de Nl jaknikkers. Ook hiervan later een compleet verslag op deze site.

Reacties   

#1 stoomlok 30-03-2014 12:20
Ga op 10/04 '14 naar Dortmund hoop het daar te vinden.IK vind het een heel mooi exemplaar.Zie wel wat het kost tenminste als het er is.
Groetjes "De stoomlok"

Login of registreer om een reactie te plaatsen.

Login

Online

We hebben 120 gasten en geen leden online