Het was een 1145, het is een 1126

Roco heeft onlangs een heel fraaie 1100 op de markt gezet voor ons modelspoorders. Voor de geel/grijs rijders betekende dat een loc met het nummer 1145. Prima. Maar ik ben erg ongeduldig, dus wil wat meer nummertjes op de baan. Een omnummer verslagje. En nu extra interessant omdat de lok op dit moment nog geen 100 euro doet, na een dump van Roco. Dus vrij voordelig wat extra nummers op de baan.
8 De 1145.
Zo uit de doos, niets aan gedaan.
Ik wil deze gaan omnummeren naar de 1126.

Waarom de 1126 ?
Nou, die reed rond met zilver omlijnde ronde raampjes en cabine ramen.
Dat was een leuk extraatje. En lekker simpel om de loc toch iets specialer te maken.

Gewoon een leuk, simpel karweitje, wat iedereen kan.
9 Hop, de loc in zijn nakie.
Ik heb alleen de dakonderdelen laten zitten. Die hebben van al het geweld wat ik ga loslaten op de kap toch geen last.

Hoe minder je losmaakt, des te minder raak je kwijt.
10 Zoals ik ook al heb beschreven bij de 1602 projecten, ga ik ook dit nummer weer te lijf met terpentine en een wattestaafje.
Rustig wrijven, heen en weer.
Niet drukken, maar rustig vol blijven houden.
11 Weg.....
12 En aan de andere kant begint het nummer het ook te verliezen van de terpentine.
13 Ook het kleine nummer op de neus laat zich prima verwijderen.
14 Hop, nummerloze bak.
Je ziet, ik heb op de neus de handrailingen verwijderd.
Die staan te ver van de neus af naar mijn zin, dus die plaats ik natuurlijk terug, maar dan meer tegen de neus aan.
Maar eerst gaat ze in bad, met een mild sopje en lauw warm water.
15 Dan kunnen we verder met de aanpassing op de neus.
Daarvoor boor ik eerst heel voorzichtig de gaatjes uit (door de kap heen zeg maar) met een heeeeel klein boortje.
Doe dat met de hand. Zet het spul niet in je dremel want dan gaat dat compleet verkeerd.
16 Zo, gaatjes dieper, dus druk je de handrailingen zo in de kap.
Resultaat is, dat ze veel dichter bij de kap komen te liggen.
17 En dan plaatsen we de nummers.
Daarvoor gebruik ik een Kleinspoor setje (nummer 24)

Ja, ik zie je schrikken, wat blinkt het rond dat nieuwe nummer.
Dat komt, omdat de terpentine de vernislaag die op de kap zat, ook heeft verwijderd.
Geen paniek, als ze dadelijk weer in de semi gloss lak staat, dan zie je er niets meer van.

Wedden ?

Reacties   

#1 berensmit 03-08-2011 21:26
Hallo Chris,

Kan je mij vertellen van welk merk je de vernis semi gloss hebt gebruikt

Groet Ben
#2 Chris 03-08-2011 23:18
Humbrol in de glazen potjes :)
#3 jandejager 04-08-2011 07:33
Petje af Chris ! En je doet het ook met het volste vertrouwen die ie niet overrijp is voor de prullebak na al dat (voor mij althans) griezelige stuntwerk ! Woonde je maar op 20 km afstand ipv van 20.000 km :-)

Groet, Jan
#4 richey 12-08-2011 11:42
Op zich kun je ook gewoon een stukje van de reling afknippen. Hoef je ook niet in de bak zelf te gaan zitten pielen mocht je dat echt vinden... :).
Het resultaat is hetzelfde ;).

Groet,

Richey
#5 Chris 12-08-2011 15:01
Niet echt. De gaatjes zijn ondiep, waardoor de kans groot is dat de reling er makkelijk uit valt.

Login of registreer om een reactie te plaatsen.

Login

Online

We hebben 53 gasten en geen leden online