Station dammtor

Eindelijk, na meer dan een jaar wachten, was het dan zover. Net voor de kerst 2003 kwam het station Dammtor van Trix in de winkels te liggen. Het hoofdgebouw kon ik snel bij mijn vaste winkel halen en de aanvulset kon ik op de beurs in Houten op de kop tikken. MTE was zo aardig, dat ik de al bestelde aanvulling kon annuleren, zodat ik snel doorkon met de bouw van het station en niet hoefde te wachten tot MTE leverde.

Het zijn 2 flinke dozen, de grote doos weegt bijna 3 kilo!
Ik ben begonnen met het opzoeken van alle muurplaten. Tijdens de zoektocht kwam ik de ramen tegen en een van de ramen is gebroken. Ik heb gelijk een mail naar Trix weggedaan om te vragen of ze zo snel mogelijk een nieuw raam kunnen leveren. Het raam kan er later makkelijk in, het is een kwestie van inschuiven. Het plastic van deze muren was veel te blinkend en veel te glad (het station is immers uit zandsteen opgetrokken). Ik besloot alle muurdelen in de verf te zetten, en ook later het dak en alle metalen spanten die het dak gaan dragen.
Trix heeft de nummers van de onderdelen naast de onderdelen gezet en niet meegegoten. Omdat het zoveel onderdelen zijn, heb ik eerst alles met watervaste stift genummerd. Nu konden de muren worden gespoten.
De eerste muren zijn in de verf gezet. Ik heb bij de Praxis een kleurlijn gevonden in spuitbussen met de kleuren van de woestijn. Deze kleur kwam heel goed in de buurt van het station en de verf is voorzien van heel fijn zand, wat ervoor zorgt dat er een klein beetje structuur ontstaat op gladde delen en toch alle details te zien blijven: zelfs kleine voegen.
Maar liefst 1 kilo plastic, puur en alleen voor de grondplaat en het skelet (voor de stevigheid is er een soort van balkenconstructie ontworpen op de begane vloer van het station) waar normaal de winkels zitten.
De grondplaat is al reusachtig, maar zit d.m.v. een soort van puzzelstukjes stevig in elkaar en past perfect.
En hier staat dan de eerste muur overeind. 30 minuten na het maken van de foto moest die al weer neer, want het bleek dat de muur direct samen met de vloer moest worden geplaatst, en niet afzonderlijk van elkaar, want het haakt als het ware op elkaar in. Vrij onhandig, maar wel stevig natuurlijk. Die duidelijke handleiding waar Trix het over heeft, moet je maar het een korreltje zout nemen want veel nummers en hier en daar een klein streepje naar een onderdeel is waar je het mee moet doen, foutjes heb je snel gemaakt.
Alle 4 de hoekmuren staan, met het eerste stuk vloer van de eerste verdieping, op dit stuk komen dus de treinen binnen en moeten nog perrons aangebracht worden. Deze vloer is niet geschilderd, die valt dadelijk onder de perrons en sporen helemaal weg.
Hier ben ik begonnen met de hoofdingang. Als je goed kijkt zie je wat de verf met zand doet. Dit hoofd is flink uitvergroot, en je ziet dat er zandstructuur op zit, zonder dat er ook maar een detail weg valt. Komt heel natuurlijk over.
De voorgevel staat nu ook. Dit is een flink stuk plastic en er moet nog een flinke lap aangelijmt worden. In de grote ruit komt nog een echt werkend uurwerk. Ik heb messing wijzers en cijferplaten besteld bij Grootvader zodat dat zeer mooi zal worden. Alleen nog even op zoek naar een oud horloge.
De voorgevel gezien vanuit de binnenkant. Het station is aan de binnenkant ook bekleed met muurplaten, zodat je een fraaie inkijk zult hebben als het licht aan gaat in het station.
De grondplaat ga ik aanpassen. Het boel is goed uitgehard, dus heb ik de middelste rijen plastic eruit gehaald. Hier ga ik muren plaatsen en vloeren, zodat als je op de begane grond naar binnen kijkt, je een gang ziet, opgebouwd uit bakstenen muren voorzien van bewijzering en reclameposters. En natuurlijk de nodige Groterdammers die op zoek zijn naar de treinen die boven hun hoofd klaar staan om te vertrekken.

 


Reacties   

#1 Gelijkstroom 08-12-2011 16:06
Veel dank voor de mooie beschrijving en fotografie van het bouwproces. Ik ga er zelf aan beginnen, maar heb een vraag aan de bouwer van dit station voor Groterdam. Ik zou 2 uitbreidingsset s willen toevoegen i.p.v. 1. Weet u of daar technische obstakels voor zijn?
Ik verneem het graag ! Vriendelijke groet.
#2 Chris 15-12-2011 14:58
Nee, dat zou netjes moeten kunnen :)
#3 roland@ljdr.net 23-03-2015 23:43
Die spuitverf met fijne zand korrels ziet er inderdaad fraai uit. Daar wil ik zelf ook mee experimenteren. Kunt U laten weten welke Praxis spuitverf gebruikt is?
#4 DOCTEUR.OCTOPUS 24-03-2015 21:46
Hallo,Die spuitverf met fijne zand korrels ziet er inderdaad fraai uit. Daar wil ik zelf ook mee experimenteren. Kunt U laten weten welke Praxis spuitverf gebruikt is?
Bedankt

André
#5 DOCTEUR.OCTOPUS 24-03-2015 21:48
Hallo,Die spuitverf met fijne zand korrels ziet er inderdaad fraai uit. Daar wil ik zelf ook mee experimenteren. Kunt U laten weten welke Praxis spuitverf gebruikt is?
Bedankt
Mijn mailadres is: minez.noel@skynet.be

André

Login of registreer om een reactie te plaatsen.

Login

Online

We hebben 103 gasten en geen leden online